IPEM

Institute For Psychoacoustics And Electronic Music (IPEM)
- 50 Years Of Electronic And Electroacoustic Music At The Ghent University

EMS Synthi 100 IPEM workshop
Rik Declercq
2013/03/28
IPEM - Institute for Psychoacoustics and Electronic Music http://www.ipem.ugent.be/
EMS Synthi hands-on workshop

http://includemeout2.blogspot.com

IPEM

Composer Robin Heifetz on the piano at IPEM's Muinkkaai studio

[ IPEMスタジオ:ベルギーの50年の電子音楽 ]
Walter Landrieuにより開発された正弦波発振器グループのジェネレータバンク。
ベルギーのヘント大学 ( Ghent University ) は、最近の50年間、電子および電子音響のスタジオを運営している。「 VA– Institute For Psychoacoustics And Electronic Music (IPEM) - 50 Years Of Electronic And Electroacoustic Music At The Ghent University 」、これは1963から1999までの研究所で作られた音楽、心理音響学と電子音楽(IPEM)の2CDと+88ページBookによって編集されたアーカイブ。1963年に、BRT( ベルギーのラジオとテレビ )は、創造的なスタジオ、および研究組織としてそれを操作する電子音楽のためのスタジオをヘントの州立大学に設立した。最初のディレクターはフランドルの作曲者Louis De Meesterで、最初の機器のうちの1つはその後発展したHubert Vuylstekeのため正弦波ジェネレータであった。彼のアシスタントエンジニアWalter Landrieu ( ヨーロッパの最初のシーケンサーのうちの1つを築いた ) は、8オクターブの電子管を使った機器も発明した。また1963-1987の間のIPEMで470の関連施設が実現された。色調やメートルなどの伝統的な構造と出現現象を無視した絶対の自由、録音のための新しいテクノロジーの可能性、 サウンドマニピュレーションなど、ヘントのIPEMでの電子音響、音楽の生産は肥沃な土地を形成した。
このコンピレーションで選択されたのは、Lucien Goethals、Didier Gazelle、Louis De Meester、David Van de Woestijne、Stefan Beyst、Helmut Lachenmann、Boudewijn Buckinx、Karel Goeyvaerts、Emmanuel Van Weerst、Peter Beyls、Raoul De Smet、Frank Nuyts、Ricardo Mandolini、Peter Schuback、Stephen MontagueとYves Knockaertなどで全てのトラックはIPEMスタジオのオリジナルマスタードからの未発表曲。
興味深いのは2014年9月10日、ヘント大学において音楽が痴呆症を持つ人を静める療法の役割についての「音楽と痴呆症世話のワークショップ」をIPEM(音楽学、ヘント大学の学部)とNCAの協力で開催していること。彼らは、痴呆症を持つ患者の幸福を改善するための療法としての音楽アプローチを研究している。具体的に示された音楽認識方法論は、言葉を用いない通信の背後にあるメカニズムについて考えるためのエキサイティングな枠組を提供する。このワークショップに興味ある方はMicheline.Lesaffre@UGent.beに登録を。

●IPEM – Technicum Blok 2, Sint Pietersnieuwstraat 41, 9000 Gent
●Wednesday September 10, 10 am – 1pm
http://www.ipem.ugent.be/?q=contact

 

https://www.youtube.com/watch?v=KXSP7HeTWAk
Marc Leman over muziek en bewegen (deel 2)

Marc Leman (°1958) is gewoon hoogleraar systematische musicologie en directeur van het IPEM (Institute for Psychoacoustics and Electronic Music) aan de UGent. In zijn onderzoek houdt Leman zich bezig met de vraag waarom muziek mensen boeit, en hij stelt dat lijfelijkheid en beweging daarin een belangrijke rol speelt.
Onderzoeksresultaten hebben bijgedragen geleverd op het gebied van musicologie, hersenonderzoek, interactieve multimedia, audio archivering en datamining. Leman publiceerde meer dan 300 artikels en boeken, waaronder Music and schema theory (1995), Embodied music cognition and mediation technology (2007) en Musical gestures: sound, movement and meaning (2010).

Les Céphalopode - David Van De Woestijne (1964)
timewriter
2013/05/13
From: IPEM - Institute for Psychoacoustics and Electronic Music
'50 years of electronic and electroacoustic music at the Ghent University'

Various ‎– Institute For Psychoacoustics And Electronic Music (IPEM) - 50 Years Of Electronic And Electroacoustic Music At The Ghent University

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Sound technician Ivan Schepers at work in IPEM's Muinkaai studio ( early 1080s )

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The Melowriter – a kind of music typewriter – designed at IPEM in 1976 by Hans Janssen.
The Melowriter allowed users to notate compositions into an 8 bit code.

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The insides of a Melowriter

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Micheline Lesaffre in het Muziekinstrumentenmuseum

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1-1 –Louis De Meester Incantations 6:34
1-2 –Lucien Goethals Studie I 5:24
1-3 –Didier Gazelle Studie I 3:08
1-4 –Lucien Goethals Cadenza (From Dialogos) 4:58
1-5 –David Van de Woestijne Les Céphalopodes 5:41
1-6 –Stefan Beyst Ekreksis 4:40
1-7 –Helmut Lachenmann Scenario 12:32
1-8 –Boudewijn Buckinx Simparolo 3:37
1-9 –Karel Goeyvaerts Nachklänge Aus Dem Theater Part 1 5:06

1-10 –Emmanuel Van Weerst Monochroom 6:22
1-11 –Peter Beyls Prints 9:29
1-12 –Raoul De Smet Torso (Tape Part) 7:11
2-13 –Ricardo Mandolini El Cuaderno Del Alquimista 9:28
2-14 –Frank Nuyts Chile (Part 1) 8:00
2-15 –Peter Schuback L'Ombre Négatif De Monsieur Sandomir 9:11
2-16 –Stephen Montague Slow Dance On A Burial Ground 24:30
2-17 –Yves Knockaert Foto II (From Portraits) 11:56
2-18 –Lucien Goethals Dendrofonies 11:20

Metaphon – 004
2 × CD, Compilation, Limited Edition
Belgium
Released: 2013
Electronic
Contemporary, Experimental, Musique Concrète

Produced At – IPEM
Compiled [Audio Selection] – Greg Jacobs, Timo van Luijk
Concept [Concept And Realisation] – Greg Jacobs, Jos Moers
Mastered By Stef Van Alsenoy
Artwork – Meeuw
Liner Notes [Text] – Marc Leman, Micheline Lesaffre, Pauline Driesen
Liner Notes [Translation pp 27-31)] – Michael Draye
Liner Notes [Translation pp 9, 23-25)] – Art'Anna Language Services
Copyright (c) – IPEM
*Comes with lavishly illustrated 88 page book (all text in Dutch and English), 31 x 31 cm, 880 grams.
Edition of 700 copies
**All tracks were recorded at the IPEM studio and mastered from the original tapes.
Most tracks are previously unreleased.
1: 1958-63
2: 1962; previously released on IPEM 1963-73
3: 1963; previously released on Musique Belge Contemporaine
4: 1963
5: 1964
6: 1965
7: 1965; previously released on An Anthology Of Noise & Electronic Music / Fifth A-Chronology 1920-2007
8: 1966
9: 1972
10: 1974
11: 1974; previously released on Muziek In Vlaanderen
12: 1977
13: 1979; previously released on Elektro Akustische-Musik
14: 1980
15: 1980
16: 1982-83; previously released on Slow Dance On A Burial Ground
17: 1986
18: 1999
copy; IPEM 2013
Track 1-4 is wrongly credited to Louis De Meester
METAPHON 2013

Metaphon - IPEM
http://www.metaphon.be/index.php?page=ipem

SOUNDOHM
Institute For Psychoacoustics And Electronic Music (IPEM) - David Van De Woestijne

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